Worker placement - historie - část 1

Worker placement - historie - část 1
Zajímá Vás, jak vznikla a jak se vyvíjela oblíbená mechanika worker placementu (umisťování meeplíků) ?
Začneme úplně na začátku.Samotný worker placement se vyvinul ze starší mechaniky zvané “role selection”, odstartovaný hrou Verrater (1998), Meuterer (2000), následně velkou popularitu získal díky hře Citadels (2000) a Puerto Rico (2002).
 
5 Games Like Puerto Rico | What To Play Next | Board Game Halv
 
Výběr akcí se postupně transformuje do podoby, kdy jsou akce limitovaným zdrojem. Hráči už se nemohou volně rozhodovat, jakou akci zahrají, namísto toho soupeří o akce se soupeřem. Zde vznikl známý pocit nejistoty “jestli to nezahraješ ty”, a byl (nejen) ve své době velmi inovativní a hráči ho vřele přijmuli. Ve větší míře taky začala větší interakce mezi hráči - akci můžete hrát nejen proto, že chcete, ale i protože to zamezíte soupeři, což bylo ve své době velkou novinkou.
 
Caylus | Ystari Games | Svět deskových her
 
Podoba výběru akcí byla v minulosti preferována kartami, nebo žetony. Už s tím, jak samotná akce funguje, začaly hry v minulosti experimentovat (ať už možnost skryté volby, nebo možnost akci použít všemi hráči).
 
Jako první čistý worker-placement se udává neoficiálně hra Caylus (2005), ačkoliv historicky je první doložený Keyodom (1998).
 
Právě přemístění akcí primo na herní plochu a její spuštění položením dělníka vystřelilo celou mechaniku do nebes. Najednou se lehce mohl rozrůst počet akcí, ale především se mohl začít používat princip získávání surovin a jejich následné utrácení. Většina hráčů se shodne, že oprávě to je hlavním důvodem úspěchu této mechaniky - akce jsou přímo na herní ploše, nejsou už roztříštěné na kartách okolo, což celý princip značně zpřehlednilo.
 
Caylus byl ve své době fenomén a to po dobu několika let. A příchod her Agricola (2007) a Stone Age (2008) napevno ukotvily worker-placement jako jednu z hlavních euro mechanik. Dokonce je tak populární, že se často objevuje i ve většině dnešních her.
 
Mezi historicky nejznámější patří Stone Age (2008), Caverna (2013), A Feast for Odin (2016), Le Havre (2008), Lords of Waterdeep (2012), Tzolk’in (2012), Viticulture (2015).
Zapomněl jsem na váš oblíbený worker placement ? To je docela možné, k roku 2023 totiž existuje přes 3000 známých her, které tuto mechaniku využívají.
 
Petr Marek
© 2023
Odeslat článek známému   Vytisknout